DZIEDZINA: design, transportation, logistics, medicine, engineering, human studies, statistics, AI
OPIS SYNTETYCZNY:
Warsztat „Design for Wellbeing – Carsickness in the Future” ma na celu zgłębienie możliwości projektowych, które mogą pomóc w zapobieganiu dyskomfortowi, w tym chorobie lokomocyjnej, podczas podróży w autonomicznych pojazdach przyszłości. Uczestnicy zapoznają się z wyzwaniami, jakie stoją przed projektowaniem przyszłych pojazdów, w których to podróżujący, a nie kierowca, będą centralną postacią doświadczenia. Podczas warsztatów uczestnicy poznają kluczowe czynniki wpływające na dyskomfort w pojazdach, takie jak ruch pojazdu w zakresie niskich częstotliwości, który wywołuje objawy choroby lokomocyjnej, ograniczenia widoczności drogi oraz różnice między oczekiwanym a odczuwanym ruchem ciała. Zgłębią również wpływ specyficznych pozycji głowy i ciała, a także aktywności wykonywanych podczas jazdy, takich jak czytanie czy oglądanie filmów.
Celem warsztatów jest stworzenie przez uczestników prototypowego rozwiązania – fizycznego lub cyfrowego – które pozwoli zmniejszyć dyskomfort pasażerów w pojazdach autonomicznych przyszłości. Podczas pracy projektowej będą mieli okazję poznać techniki projektowania zorientowanego na komfort i dobre samopoczucie pasażera, przeanalizować elementy wnętrza pojazdów, oświetlenie, wyświetlacze oraz architekturę elektryczną i systemy jezdne, a także stworzyć i przetestować własne pomysły i prototypy w kontekście rzeczywistych warunków, które potencjalnie mogłyby być zastosowane w przyszłości.
Efektem końcowym warsztatów będzie prezentacja powstałych prototypów, które uczestnicy przygotują w formie fizycznej lub cyfrowej. Każdy projekt będzie odpowiedzią na współczesne wyzwania związane z komfortem podróży w autonomicznych pojazdach przyszłości, ze szczególnym uwzględnieniem minimalizacji dyskomfortu oraz poprawy ogólnego doświadczenia podróży. Warsztaty skierowane są do osób zainteresowanych przyszłością mobilności, projektowaniem doświadczeń oraz innowacjami technologicznymi.
EFEKTY NAUCZANIA:
- Zrozumienie przyczyn i mechanizmów choroby lokomocyjnej.
- Umiejętność analizowania czynników projektowych wpływających na komfort.
- Rozwój kreatywności i zdolności generowania rozwiązań.
- Umiejętność tworzenia prototypów cyfrowych lub fizycznych.
- Praktyczna wiedza z zakresu testowania i ewaluacji prototypów.
- Rozwój umiejętności prezentacji i obrony rozwiązań projektowych.
INSPIRED BY: Dr Cyriel Diels, Deputy Director, Intelligent Mobility Design Centre, Royal College of Art